Тренінг для педагогів

"Збереження та зміцнення психологічного здоров'я педагога"

/Files/images/IMG_20210421_194803_009.jpg

Практичний психолог ЗДО "Берізка" КРУК ІННА ВАСИЛІВНА

Актуальність

Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання.Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани : стрес, депресію, тривожність.

Організаційний етап

Вступне слово. Для кожного з нас найважливішим в житті є здоров’я. Його збереження наша з вами робота. В діяльності педагогічних працівників багато різноманітних факторів, які можуть призвести до стресу, тривожності, синдрому вигорання. Доведено, що психічне здоров’я може серйозно вплинути на фізичний стан нашого організму і призвести до тяжких хвороб. Тож, дуже важливо попередити негативні емоційні стани, зберегти психоенергетичний баланс і навчитися регулювати свої емоції і поведінку. На тренінгу ми навчимося прийомам, які допоможуть зберегти ваше здоров'я.

Мета: зберегти психічне здоров’я педагогічних працівників в сучасних умовах.

Завдання:

- розширити знання вчителів про стрес, психічне здоров'я;

- з'ясувати позитивні та негативні аспекти стресу, психоемоційного напруження;

- розвивати вміння знаходити шляхи подолання стресових ситуацій та інших несприятливих емоційних станів;

- дати змогу зрозуміти цінність свого життя і здоров'я.

Організатор : практичний психолог Крук І.В.

Учасники: вихователі Єремейчук Ю.І. ,Довгаль Ю.В., Боюка І.Г.,Конотопчик Н.В.,Єремейчук І.П.

Час проведення: 1-1.5 години.

Структура заняття.

Заняття складається з трьох частин :

1. Організаційний етап (повідомлення мети та завдань тренінгу, ознайомлення учасників з правилами роботи, ігри очікувань і настрою - розминка, яка активізує учасників на плідну співпрацю, створює доброзичливу, довірливу атмосферу, підвищує згуртованість групи).

2. Основний етап (Інформаційне повідомлення про психічне здоров’я з використанням мультимедійної презентації та відеороликів,вправи відповідно до мети та завдань тренінгу).

3. Заключний етап (рефлексія : в кінці заняття потрібно залишати час, щоб учасники змогли виявити свої почуття, думки, поділитися враженнями та обговорити результати роботи, з'ясувати, чи реалізували вони свої очікування та заключна вправа).

Хід проведення

Правила роботи в групі:

- Спілкуватися за принципом «тут і тепер»;

- конфіденційність;

- говорити від власного імені;

- активність;

- оцінювати факти, а не людину;

- щирість та чесність, відповідальність за свої слова та вчинки.

- /Files/images/IMG_20210421_194907_229.jpg

Вихователі ЗДО "Берізка"

Вправа «Промінчики очікувань»

Очікування від тренінгу:

Тренер пропонує учасникам сформулювати власні очікування від тренінгу, записати їх на папірцях у вигляді сонячних промінчиків і прикріпити на макет сонця.

/Files/images/IMG_20210421_195107_616.jpg

Вправа « Колір настрою»

Мета: встановити контакт з педагогами, знятинапругу.

Матеріали: кольоровікружечка (на кожного учасника по 7 штук різного кольору).

Інструкція: щоб почати плідну роботу, подивимося який настрій і самопочуття у Вас переважає. Для цього вам потрібно вибрати картку того кольору, який більше подобається в цей момент.

Психолог зачитує інтерпретацію кольорів

ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ

«ПСИХОЛОГІЧНЕ ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА»

Мета: підвищення рівня психологічної компетентності педагогів; розширення знань учасників про поняття «здоров’я», «психологічне здоров’я».

Психолог:Так, безперечно, для кожного з нас найважливішим у житті є здоров’я! «Здоровому все здорово» — говориться в одному народному прислів'ї. І в іншому стверджується: «Без здоров'я та сили і світ немилий».

Та ми так звикли до цього слова, що навіть не задумуємось, який то великий дар — наше здоров'я, без нього людина не може бути щасливою.

У міжнародному спілкуванні загальноприйнятим є визначення здоров‘я, що це – стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, відсутність хвороб або фізичних вад.

Отож, здоров'я – не тільки особиста, але і загальнолюдська цінність.

А поняття «психічне здоров'я» стосується шляхів гармонізації людини, її бажань, амбіцій, здібностей, ідеалів, почуттів і свідомості.

Психічне здоров'я особистості – функціонування психіки, яке забезпечує її гармонійну взаємодію з навколишнім світом.

Психічне здоров'я – це не лише відсутність вад особистісного розвитку, психічних хвороб, а й обставини, за яких особистість людини знаходиться у рівновазі, тобто здатна протидіяти стресу.

Психічне здоров'я залежить від:

· ставлення до себе;

· ставлення до інших;

· ставлення до потреб життя.

Основними властивостями благополучних і здорових людей є: оптимізм, емоційний спокій, вміння радіти, самодостатність, уміння адаптуватися до сприятливих і несприятливих ситуацій.

А психологічно здорова людина, це людина – творча, життєрадісна, весела, відкрита, пізнає навколишній світ і себе не тільки розумом, а й почуттями, інтуїцією, що приймає саму себе і визнає цінність та унікальність оточуючих її людей, що вміє брати відповідальність за своє життя, саму себе і розуміти уроки з несприятливих ситуацій, її життя наповнене сенсом (усвідомленим або неусвідомленим).

ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОРОЛИКІВ ПРО ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я!

1. Всесвітній день психічного здоров’я.

2.14 фактів про здоров’я людини.

3.Здоров’я – найцінніший скарб.

АРТТЕРАПЕВТИЧНА ВПРАВА «КВІТКА ЗДОРОВ’Я»

Мета: розвиток творчої активності;звернення уваги учасників на власні звички та необхідність психологічно здорового способу життя; отримання інформації від учасників.

Матеріал: ватман,олівці,фломастери,Клей,ножиці

Психолог. Отже, переважна більшість наших учасників позитивно налаштована, має гарний настрій, тому, я переконана, знає і може поділитися рецептами здоров’я.

/Files/images/IMG_20210421_194942_337.jpg

/Files/images/IMG_20210421_195135_292.jpg

Вправа «Малюємо разом»

Мета:Цявправа дає можливість брати участь всій групі. Вона допомагає досліджувати взаємини в групі і вплив членів групи на індивідуальнийдосвід. Ближче познайомитися з цінностями інших культур; згуртуваннягрупи.

Додаткові матеріали (ресурси):Папір, кольорові ручки абоолівці.

Опис:Усі члени груписідають у коло в середин ікімнати. Перед кожнимлежитьаркушпаперу і кольорові ручки абоолівці. Починайте малювати власний портрет. За сигналом керівника групи передайте свій лист учаснику, що сидить від вас зліва, і отримаєтерозпочатиймалюноквідучасника, що сидить праворуч. Працюйте над циммалюнком, змінюйте і додавайте до нього, щохочете. За сигналом передайте цеймалюнокліворуч і отримаєтемалюнок справа. Продовжуйте так до тих пір, поки до вас не повернеться той малюнок, якийви почали. Усвідомтепочуття, щовиникають у вас при вигляді того, щоіншізобразили на вашомуаркуші. Змінюйте в малюнку все, щохочете. На закінченняобговорітьсвоївраження з групою.

/Files/images/IMG_20210421_195340_768.jpg

/Files/images/IMG_20210421_195159_636.jpg

Обговорення: не вимагається.

Вправа «Чарівний мішечок»

Інструкція. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на на­стрій, підбадьорюють, надають упевненості.(побажання можна змінювати на розсуд тренера)

· Тобі сьогодні особливо пощастить!

· Життя готує тобі приємний сюрприз!

· Усе складається для тебе найкращим чи­ном!

· Сьогодні твій день, щасти тобі!

· Сьогодні Фортуна з тобою разом!

· Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щас­ливою!

· Сьогодні очікуй прибутку!

· Люби себе такою, якою ти є, — неповтор­ною!

· Потурбуйся про здоров’я свого тіла!

· Зроби собі подарунок, ти на нього за­слуговуєш!

· Вищі сили оберігають тебе!

· У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!

· Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!

· Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

· Сьогодні з тобою спокій і радість!

· Сьогодні щасливий день.

· Притягуй до себе все те, що судилося – Любов, Удачу, Здоров’я і Добро!

Вправа «Вибір».

Ви заходите в булочну і купуєте пончик з повидлом. Але коли Ви приходите додому і надкушує його, то виявляєте, що відсутній один істотний інгредієнт - повидло всередині. Ваша реакція на цю дрібну невдачу?

1. Чи відносите бракований пончик назад в булочну і вимагаєте натомість новий.

2. Говорите собі: «Буває» - і з'їдаєте порожній пончик.

3. З'їдаєте щось інше.

4. Намазуєте маслом або варенням, щоб було смачніше.

Коментар ведучого: «Якщо ви вибрали перший варіант, то ви - людина, що не піддається паніці, яка знає, що до ваших порад частіше прислухаються. Ви оцінюєте себе як розважливу, організовану особистість. Як правило, люди, які вибирають перший варіант відповіді, не рвуться в лідери, але, якщо їх вибирають на командну посаду, намагаються виправдати довіру. Іноді ви ставитеся до колег з деяким почуттям переваги - вже ви не дозволите застати себе зненацька.

2.Якщо ви вибрали другий варіант, то ви - м'яка, терпима і гнучка людина. З вами легко ладити і колеги завжди можуть знайти у вас розраду і підтримку. Ви не любите шуму і суєти, готові поступитися головною роллю і надати підтримку лідеру. Ви завжди опиняєтеся в потрібний час в потрібному місці. Іноді ви здаєтеся нерішучою, але ви здатні відстоювати переконання, в яких твердо впевнені.

3.Якщо ви вибрали третій варіант, то ви вмієте швидко приймати рішення і швидко (хоча і не завжди правильно) діяти. Ви авторитарна людина, готові прийняти на себе головну роль в будь-якій справі. У підготовці та проведенні серйозних заходів можливі конфлікти, так як в стосунках з колегами ви можете бути наполегливими і різкими, вимагаєте чіткості і відповідальності.

4.Якщо ви вибрали четвертий варіант, то ви людина, здатна до нестандартного мислення, новаторських ідей. До колег ви ставитеся як до партнерів по грі і можете образитися, якщо вони грають не за вашими правилами. Ви завжди готові запропонувати кілька оригінальних ідей для вирішення тієї чи іншої проблеми.

Вправа «Галоші щастя»

Мета: розвиток позитивного мислення педагогів, розвиток навичок самопізнання, формування навичок позитивного сприйняття світу, розвиток позитивної Я-концепції, розвиток навичок емоційної саморегуляції.

Матеріали: «галоші щастя» (ігровий елемент, звичайні гумові галоші, бажано великого розміру з веселим дизайном), картки з ситуаціями (Додаток 3).

Інструкція. Я хочу запропонувати вам пограти в гру, яка називається «Галоші щастя». У Андерсена є казка з такою назвою. У цій казці феї подарували на день народження калоші щастя, які вона вирішила віддати людям, щоб ті стали щасливішими. Людина, яка одягала ці калоші, ставала найщасливішою людиною. Галоші виконували всі її бажання, вона могла перенестися в будь-який час або епоху. Отже, я пропоную вам взути ці калоші і стати щасливою людиною. Я також буду зачитувати вам різні ситуації, а ваше завдання - надівши ці галоші, знайти в ситуації, запропонованої вам, позитивні сторони. Іншими словами, подивіться на ситуацію очима щасливої ​​людини-оптиміста. Учасники гри, надівши «галоші щастя», відповідають на запропоновану ситуацію в позитивному настрої. Тому, хто не може дати позитивну відповідь, решта учасників гри допомагають, пропонуючи свої варіанти.

· Рефлексія. Чи важко було знайти позитивні сторони в ситуаціях? Що ви зрозуміли для себе? Учасники отримують емоційну розрядку і позитивний настрій.

Вправа « Кроки допомоги».

У нас є незвичайний кошичок. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх.

· Можна забути того, з ким разом сміявся, але ніколи не забувайте того, з ким разом плакав

· Будь вищим від усяких пліток, заздрощів, дрібних інтриг.

· Найкращі ліки від образи – прощення.

· Не втрачай самоповаги, умій володіти собою.

· Перш ніж щось сказати погане, згадай, що найкраще слово те, яке не сказане.

· Найкоротша відстань між людьми – усмішка. Частіше усміхайся.

· Якщо тобі погано, то це не причина, щоб задати страждань іншому.

· Існує проста істина. Від добрих справ ми почуваємося щасливими.

· Спробуйте бути хоча б трохи добрішими — і ви побачите, що будете не в змозі зробити поганий вчинок.

· Добра людина не та, яка вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла.

· Добро не лежить на дорозі, його випадково не підбереш.

· Добру людина у людини вчиться.

· Доброта — мова, якою німі можуть говорити і яку глухі можуть чути.

· Скрутне швидко забувається, пам’ятається добре.

· Найбільше задоволення, яке тільки може відчувати чесна людина, це — доставляти задоволення своїм друзям.

· Робити добро легше, ніж бути добрим.

· Доброта краще краси.

· Добрий знаходить на землі рай для себе, злий уже тут смакує своє пекло.

· Багатьох доводиться поважати не за те, що вони творять добро, а за те, що не приносять зла.

· У внутрішньому світі людини доброта — це сонце.

· Бути добрим дуже легко, бути справедливим — ось що важко.

· Доброта і скромність — ось дві риси, які ніколи не повинні втомлювати людину.

· Доброта вимагає доказів, краса ж їх не вимагає.

· Той, хто добрий, — вільний, навіть якщо він раб; той, що злий, — раб, навіть якщо він король.

· Немає риси більш рідкісної, ніж справжня доброта: більшість людей, які вважають себе добрими, тільки поблажливі або слабкі.

· Зараз я прошу кожного з вас, подумати лише про одну хорошу справу, яку в силах зробити найближчим часом, щоб комусь стало легше, було приємно, щоб світ трішечки став кращим.

Вправа «Дерево вражень і побажань»

Наше заняття добігає кінця, тому пропоную вам поділитися своїми враженнями та побажаннями від тренінгу,записати їх на листочках і ми разом прикрасимо цими листочками наше дерево.

/Files/images/IMG_20210421_195432_998.jpg

/Files/images/IMG_20210421_195438_852.jpg

Вправа «Подарунок»

В кінці заняття пропоную вам вправу, що дозволить дарувати подарунки. Подарунки повинні бути від душі. Отже, подивіться уважно одне на одного, спробуйте вгадати, який душевний подарунок кому потрібен. а тепер по черзі подаруємо одне одному свої подарунки, не забуваючи бути доброзичливими, щирими. Наприклад:

- Катерина, я дарую тобі радість, посмішку.

- Спасибі, Тетяно, а я дарую тобі спокій, милосердя.

Далі психолог пригостила вихователів кавою і цукерками з побажаннями.Всі були задоволені і щасливі.

/Files/images/IMG_20210414_153119.jpg

/Files/images/IMG_20210421_195536_404.jpg

Побажання від психолога:

· Хай завжди, скрізь і всюди тобі від душі посміхаються люди!

· Нехай у тебе в душі завжди панує весна!

· Хай буде море радості з тобою завжди!

· Добрих посмішок, ласкавих слів, щастя, удачі, букети квітів!

· Хай сонце з любов’ю дивиться на тебе, а щастя і радість живуть у тебе!

· Хай будуть друзі, що з тобою завжди, неважливо то радість або біда!

· Хай душа завжди сповнене добротою, тіло — здоров’ям, серце — любов’ю!

Заключне слово. Дякую вам за заняття, сподіваюся воно було для вас не тільки цікавим, але й корисним. На згадку про наше сьогоднішнє заняття дарую вам пам’ятки - буклети про здоровий спосіб життя та релаксаційні розмальовки Бажаю всім міцного здоров'я.

/Files/images/IMG_20210421_195447_440.jpg

/Files/images/IMG_20210421_195554_537.jpg/Files/images/IMG_20210421_195517_519.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 194

Коментарi